Tarieven

Ooit waren die makkelijk te bepalen

Dertig jaar geleden was het als voice-over heel makkelijk antwoorden toen je de vraag kreeg: “wat moet het kosten?”. De meeste van mijn klanten, de mensen van productiehuizen, kenden de tarieven. Daar werd zelfs niet over gesproken. En voor wanneer die vraag toch eens kwam, had je een lijstje met vaste prijzen voor nationale tv- en radiospots, voor bioskoop-, regionale- en lokale commercials. Voilá.
Verder waren er nog de tarieven voor telefoonboodschappen (ja, toen al!), bedrijfsfilms en televisiedocumentaires. En oh ja, voor dubbing en ‘stemmetjes doen’ voor tekenfilms.
Dat was het zo een beetje. Elke job had zijn eigen, vaste prijs. Er waren toen ook nog niet zoveel voice-overs aan het werk in Vlaanderen en iedereen hield zich min of meer aan dezelfde tarieven. Of je nu een BV was of niet.

Het is ingewikkeld geworden

Sinds ik, na mijn Braziliaans avontuur, de stemmendraad weer opgepikte, merk ik toch dat het wat moeilijker geworden is om concreet te antwoorden op “wat moet het kosten?”. Zelfs productiehuizen zijn niet meer zo zeker van hun stuk en moeten sinds de digitalisering concurreren tegen zoveel andere, kleine studio’s die hun eigen tarieven hanteren.
Er zijn nog een aantal vaste prijzen waarvan ik merk dat iedereen of de meeste voice-overs die gebruiken, zoals voor radio- en tv commercials, maar er is zoveel bijgekomen:

  • e-learning
  • Youtube commercials
  • webvideo’s
  • internetradio
  • gesproken ondertiteling
  • gesproken apps
  • enz…

Wat bepaalt de prijssetting voor stemmenwerk?

Waar het product wordt uitgezonden, is bv een heel belangrijke factor om een prijs te bepalen. Hoeveel mensen zal je ermee bereiken? In Nederland kunnen voice-overs een pak meer rekenen voor dezelfde job als wij in Vlaanderen, omdat het bereik van een Nederlandstalig publiek gewoon veel groter is dan hier. Hetzelfde geldt voor Frankrijk en Wallonië.
Op nationale televisie en -radio bereik je veel meer mensen dan op regionaal niveau en daarom is de stem voor zo’n spotje duurder. Al gaat het maar om één zinnetje, je betaalt de artiest en de rechten.
Maar toch is ook dat bereik heel verwarrend geworden, want via het internet kan bij manier van spreken de hele wereld je zien of horen en toch liggen de tarieven voor online commercials een stuk lager dan die voor de traditionele kanalen.

Oké, maar wat moet het nu eigenlijk kosten?

Meer dan vroeger wordt er, naar mijn gevoel, rekening gehouden met de lengte van een tekst om een prijs te bepalen. Vooral bij e-learning of teksten waarmee je iemand door een bedrijf of een website leidt, is dat het geval.
Om het makkelijk te maken, reken ik een vaste prijs per 50 woorden. Maar dan nog is het niet zo eenvoudig, want dan blijft die nog altijd afhankelijk van waar de opname zal uitgezonden worden.
Ik hou ook altijd rekening met de aard van de opdracht. Is het commercieel, non-profit, gebruik binnen de firma, wordt het op het world wide web gegooid.
En, ik luister ook altijd even naar welk budget de potentiële klant ter beschikking heeft. Is dat voor mij aanvaardbaar of redelijk of heel goed, dan doe ik het. Zegt mijn buik dat ik mezelf onder de prijs zet, doe ik het niet. Weet wat je kan, weet wat je waard bent.

Laten we klappen

Daar komt het dus op neer. Laten klant en voice-over gewoon even met elkaar communiceren. Klikt het van beide kanten? Hoort de stem bij het product? Wat is het budget? Hoe lang zou de job duren? Wanneer moet ze klaar zijn, over een week, morgen of gisteren?

Doe ik de opnames in mijn studio thuis of kom ik op verplaatsing?
En als het thuis is, doe ik dan mijn eigen regie of neemt de klant online de leiding? In het tweede geval duurt de opname een pak langer en ook dat heeft invloed op de prijs.

Er zijn dus heel wat mogelijkheden en nog meer maten en gewichten om het correcte tarief voor jouw opdracht te bepalen.
Dat is de reden waarom er (voorlopig) geen tarief-pagina op deze site staat. Ben ik een dure voice-over? Neen, maar ook geen goedkope. Werk ik professioneel en snel? Ja en dat wordt enorm op prijs gesteld.

Misschien komt er nog wel een tariefpagina, met alleen de bekende, vaste prijzen, want zo zijn er nog wel enkele. Maar voorlopig is mijn motto: laten we klappen!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven