Een demo, ja of nee?

Laat je niet naaien

If anyone ever asks you for payment for a voiceover audition, it’s a scam.

Marc Cashman

Dat las ik een tijdje geleden in een artikel van een prijzen winnende en veel gelauwerde voice-over in de VS.

Het zal wel zijn dat dat link is. Eerlijk, ik heb in al die jaren dat ik stemmenwerk doe (en dat is best wel lang), nooit iemand gekend die geld vroeg om een demootje af te leveren. Misschien een staaltje van Amerikaanse oplichterij dat wij hier gelukkig niet kennen.

Waar je bij ons als voice-over wél op moet letten, is dat je niet gratis opdrachten gaat uitvoeren onder het motto het is maar een testje. Je gaat akkoord en vervolgens floepen er drie A4-tjes in je mailbox om snel even in te lezen. Dat gaan we niet doen natuurlijk.

Anderzijds, waar je als opdrachtgever op moet letten, is dat je potentiële favoriete stem niets aanrekent om een demo te maken. Misschien iemand die al te vaak genaaid werd en besloten heeft het niet meer gratis te doen. Ga daar niet in mee. Je stuurt een stukje script en je krijgt het netjes ingelezen en gratis terug. Zo werkt het.

Tone of voice

Dat een potentiële klant wil horen of een stem de juiste tone-of-voice heeft voor zijn of haar product is niet meer dan normaal. Maar om daar achter te komen zijn geen drie A4-tjes nodig. De klankkleur maakt al na een paar zinnetjes meer dan duidelijk of ze een match is.

Het is dus helemaal oké om een deeltje van het script in te lezen bij wijze van test. Zelf neem ik dan bijvoorbeeld een stukje van het begin, het midden en het einde, zodat de klant zich een heel goed beeld (geluid) kan vormen, maar de opname waardeloos is voor uitzending.

Demo-stempel

Ik ken voice-over collega’s die een, wat ik een demo-stempel noem, op hun opname drukken. Ze lezen dus het hele script in, maar tussen de zinnen door, of overlappend met de zinnen, monteren ze een storend geluid. Ook op die manier kan de opnamen niet voor uitzending gebruikt worden.

Doe/vraag die gratis demo

Of je nu op zoek bent naar de perfecte stem voor jouw product of je zoekt het perfecte product voor jouw stem, gratis demo’s geven is altijd een aanrader. Op welke manier je het wil doen, met onbruikbare fragmentjes of met een demo-stempel, het is altijd een extra service naar je potentiële klanten toe.

Nochtans vragen opdrachtgevers er niet altijd naar, dus probeer ik hen altijd warm te maken om een stukje script in te lezen. Meestal wordt dat als zeer positief beschouwd. Je maakt immers meteen tijd voor hen en hun product en ze horen onmiddellijk of ze met je stem verder kunnen of niet. Demo’s aanleveren is dus top, zorg alleen dat het op een manier gebeurt waar iedereen blij van wordt.

Word je afgewezen? Lig daar niet wakker van, dat kan aan veel factoren liggen. Daar ga ik het zeker nog over hebben in een volgende achterklap.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven