Weet wat je kan

VO may be an anonymous side of show business, but it’s still show business, and you need to be in self-promotional mode

Marc Cashman

Stemkleur

Neem jezelf, je stemkleur en je capaciteiten even grondig onder de loep. Probeer geen opdrachten binnen te halen, waarvan je weet of voelt dat ze je niet echt liggen. Als je stem niet erg rekbaar is en je als een tiener blijft klinken, ook al ben je dertig, probeer dan niet persé die reclamespot voor een levensverzekering binnen te halen. Of storender nog, die voor een uitvaartmaatschappij. Als je altijd zacht en lief klinkt, laat die StuBru-jingles dan aan je voorbij gaan.

Ah-ha gevoel

Tracht je klant het ah-ha gevoel te bezorgen en liefst al meteen wanneer hij/zij je demo hoort. Je doet er niemand een plezier mee om opnames te maken die buiten je stembereik liggen. Jezelf al helemaal niet, want die dingen gaan snel rond en die klant wil je niet meer terug. Ook niet voor een ander type spot of een ander product. Meestal zijn je klanten productiehuizen die voor verschillende firma’s en artikelen produceren. Dus dat is wel een gemiste kans wanneer zij je, op basis van die misser, uit hun stemmenbank schrappen.

Zo liep ik ooit een TV commercial voor BMW mis omdat ze me te jong vonden klinken. Ik begreep er niets van, want ik was al even in de veertig. Maar toen ik de combinatie stem-beeld zag en hoorde, snapte ik het wel. Het was niet de juiste combinatie.

Hoger Lager

Heb je een erg hoge vrouwenstem of net een heel lage mannenstem, waag je kans dan zeker in tekenfilms. Dubben is heel leuk, maar je moet wel voldoende (overdreven) emotie in je stem kunnen leggen.

Je zal ongetwijfeld al wel gemerkt hebben dat die heel lage mannenstemmen vaak voor bioscooptrailers ingezet worden. Hoge vrouwenstemmen doen het meestal goed in heel flitsende commercials, terwijl je de zachte of zelfs zwoele vrouwenstemmen bij parfum merken hoort of sterke drank aan een knetterend haardvuur.

Stel je dus goed voor hoe en in welke situatie jouw stem het beste klinkt. Ik weet van mezelf dat ik een rekbare en jong klinkende stem heb. Meestal zit ik dan ook in een casting in de categorie 30-50. Dat kan zowel voor stoer zijn of zwoel of gewoon informatief. Het is goed om dat van jezelf te weten, te (h)erkennen en volle laag in te zetten.

Weet wat je doet

Zoals het citaat hierboven zegt: als voice-over ben je een anonieme speler in de showbizz, maar het blijft showbizz. Je verkoopt niet alleen het product dat jouw stem vertegenwoordigt, maar ook jezelf.
Denk dus goed na over wat je in de toekomst wil met je carrière als voice-over alvorens je propaganda voor politieke partijen aanneemt. Of spotjes gaat inspreken voor bijvoorbeeld sekswerkers. Of werkelijk je stem gaat lenen aan een sekslijn.
Er is absoluut niets mis mee, maar het is verstandig even vooraf na te denken waar je in de toekomst naar toe wil. Je mag er dan wel van uit gaan dat je anoniem aan het werk bent, je naam en faam worden vaak gemaakt op basis van je portfolio.

Wil je horen wat mijn stem voor jouw product kan doen? Laat me dan een demo voor je maken. Gewoon voor dat ah-ha gevoel.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven